|
Zasady bezpiecznego szusowania na stoku
2013-01-23 12:59:57
|
Aktywny wypoczynek i białe szaleństwo – te dwa określenia po części definicją udany urlop na nartach. Trzecim ważnym czynnikiem jest bezpieczeństwo, o którym często zapominamy, a które podczas uprawiania sportów zimowych na stoku decyduje o powodzeniu naszego wyjazdu
|
|
|
Dekalog narciarza
2013-01-15 11:28:40
|
Powrót zimy, jaki obserwujemy za oknami cieszy nie tylko najmłodszych. Miłośnicy białego szaleństwa wiedzą gdzie udać się w poszukiwaniu ośnieżonych stoków i ciekawych tras zjazdowych. Bez względu na wybrane miejsce warto pamiętać o najważniejszych zasadach, jakie obowiązują na stoku
|
|
|
Na stoku koniecznie sprawdź promile
2013-01-11 13:25:38
|
Ferie zimowe to okres, kiedy wiele osób wyrusza w drogę, by na zaśnieżonych górskich stokach oddać się białemu szaleństwu. Zimne popołudnia i długie wieczory sprzyjają wesołej rozrywce przy rozgrzewających trunkach. A jazda na nartach pod wpływem alkoholu może nas drogo kosztować
|
|
|
Snowboard – idealny dla nastolatka
|
"Narty są dobre dla starych"- ile razy słyszeliście podobne zdanie od swoich dzieci? A wszystko dlatego, że nastolatki bardziej niż narty, kochają snowboard i pewnie w te święta, pod choinką chciałaby zobaczyć właśnie taki prezent. Jak spełnić marzenie dziecka, co warto wiedzieć o pierwszych krokach na desce?
|
|
|
Elementarz narciarza
|
Narty, jakie są każdy widzi – przynajmniej tak mogłoby się wydawać. Czy wiecie jednak, że istnieją cztery rodzaje nart, których modele diametralnie różnią się od siebie? Promień skrętu, taliowanie czy sztywność powinna być dostosowana do umiejętności narciarza i warunków na stoku. Jak właściwie dobrać narty?
|
|
|
Pierwsze kroki dzieci na nartach
|
Co zrobić, aby nauczyć nasze dziecko jazdy na nartach? Jakich błędów powinniśmy unikać, aby nasze dzieci prawidłowo jeździły na nartach? Radzi dr Jolanta Ignaszewska-Kühbauch
|
|
|
Technika jazdy - muldy
|
Mulda poprawnie to zagłębienie śniegu między garbami ale potocznie rozumie się ten termin przeważnie odwrotnie jako wzniesienie a nie zagłębienie. Takiej „niepoprawnej” konwencji będziemy używać w naszej książce
|
|
|
Skręt – podstawa jazdy na nartach
|
Skręt jest istotą narciarstwa alpejskiego szczególnie w wydaniu amatorskim. Na stokach spotyka się od czasu do czasu „demony prędkości”, czyli narciarzy uprawiających amatorską wersję zjazdu (biegu zjazdowego), pędzących na tzw. „krechę” w dół stoku
|
|
|
Rodzaje skrętu narciarskiego
|
Zastanówmy się jakie rodzaje skrętów wykonujemy na stoku, czym się one różnią i jakie elementy są wspólne dla wszystkich skrętów narciarskich
|
|
|
Szukamy kompromisu między karwingiem a szkołą „klasyczną”
|
Ubocznym efektem „zauroczenia karwingiem” jest pewnego rodzaju uzależnienie nas od równych, przygotowanych tras i utrata zdolności jazdy w trudniejszym terenie: po rozjeżdżonej czy gorzej przygotowanej trasie a szczególnie poza trasą. Technika karwingowa, sprawująca się znakomicie na równych niebieskich czy czerwonych trasach i będąca źródłem wspaniałych wrażeń z wycinania czystych, długich skrętów, sprawuje się dużo gorzej lub nie działa prawie wcale w trudniejszym terenie na trasie i poza nią
|
|
|
Technika jazdy – puch
|
Naszym założeniem jest, że jesteśmy już niezłymi narciarzami trasowymi i mamy dobrze opanowane wszystkie elementy zarówno skrętu długiego jak i krótkiego, wykonywanego na trasie. Dlatego, przy analizie techniki jazdy w puchu, skupimy się na podkreślaniu różnic między „trasą” a „puchem”, czasami pozornie drobnych ale w rzeczywistości mających istotny wpływ na naszą jazdę i położymy nacisk na te elementy, które w jeździe w puchu są decydujące a na trasie mają często drugorzędne znaczenie
|
|
|
Fazy skrętu
|
Tak jak każdy podział a szczególnie podział ewolucji ciągłych, wyróżnianie faz w skręcie narciarskim jest nieco sztuczne. Niemniej aby uporządkować spojrzenie na technikę skrętu i dzięki temu nieco ułatwić naukę jego poszczególnych elementów, podzielmy skręt narciarski na kilka faz
|
|
|
Błędy, stare nawyki – jak ich się oduczyć?
|
Technika jazdy karwingowej jest techniką naturalną jazdy na nartach. Stoimy na nartach w naturalnej, wygodnej pozycji, kierujemy swoje ciało w kierunku w którym jedziemy i nie wykonujemy nienaturalnych, niepotrzebnych ruchów
|
|
|
Technika jazdy - stromizny
|
Jazda po stromych stokach to kontrola prędkości poprzez krótkie skręty. Niezależnie od stopnia nachylenia stoku, jazda bardzo krótkim skrętem pozwoli nam zapanować nad prędkością. Krótki skręt oznacza wąski tor jazdy. Na stromych stokach jedziemy bardzo wąskim torem – bez problemu powinniśmy zmieścić się na szerokości śladu ratraka. Częstym problemem przy krótkich skrętach wykonywanych na mocno taliowanych nartach jest przyspieszanie w trakcie skrętu, szczególnie w jego drugiej fazie
|
|
|
Na nartach w dobrym stylu
|
Wprawdzie jeździć na nartach każdy może…, ale dlaczego by nie robić tego dobrze? Nie trzeba być wytrawnym narciarzem, aby podnosić swoje umiejętności w, coraz częściej organizowanych przez touroperatorów, zimowych szkoleniach
|
|
|
Śmig bazowy
|
Zobacz, jak wygląda śmig bazowy,wykonany przez narciarza PZN
|
|
|
Technika krótkich skrętów
|
Technik skrętów jest kilka. Jeśli chcesz urozmaicić swoje umiejętności, warto nauczyć się zwrotnej techniki szybkich i krótkich skrętów. Uwaga, technika dla bardziej zaawansowanych narciarzy!
|
|
|
Pierwsze kroki na nartach
|
Nauka jazdy na narach nie dla każdego jest łatwa, warto przekonać się jak prawidłowo uczyć jeździć dzieci
|
|
|
|
Ośrodki Narciarskie |
|
Soszów (śląskie, Wisła)
Stacja Narciarska Soszów w Wiśle to ośrodek narciarski położony w pobliżu Wisły (w prostej linii ok. 4 km na zachód od centrum miasta) w Beskidzie Śląskim na północno-wschodnim zboczu Soszowa Wielkiego (886 m n.p.m).
|
|
|