radomski portal informacyjny
Przypomnij hasło Rejestracja
  STRONA GŁÓWNA » Sporty Zimowe » Ćwiczenia na narty
Jak przygotować się do sezonu narciarskiego?

Dlaczego trzeba poćwiczyć przed wyjazdem na „białe szaleństwo”? Jest kilka powodów...

Jest kilka powodów:

  • Sporty zimowe wymagają zarówno silnych mięśni, szczególnie, kiedy chcemy trochę poszaleć, a nie tylko zsuwać się asekuracyjnie ze stoku.
  • Potrzebujemy kondycji, żeby wytrzymać trudy kilku godzin jazdy i zabłysnąć przed żoną, mężem, czy znajomymi;-)
  • Ćwicząc, wzmacniamy swój układ więzadłowo-stawowy, dzięki czemu w znacznym stopniu niwelujemy ryzyko kontuzji!
  • Dzięki regularnemu treningowi połączonemu z racjonalną dietą można zrzucić parę zbędnych kilogramów, co również ułatwi nam jazdę po białym puchu.

Kiedy najlepiej zacząć?
Trenerzy fitness klubów często spotykają się w pracy trenerskiej z osobami, które mówią: „Za 2 tygodnie wyjeżdżam na narty. Proszę o taki plan treningowy, żebym był(a) w formie.” Pamiętajmy, że lepiej późno niż wcale, jednak to zdecydowanie za krótki czas, żeby w naszym organizmie zaszły jakieś istotne zmiany.
Oczywiście najlepiej być aktywnym cały rok, ale jeśli jednak odkładaliśmy pierwszą wizytę w fitness klubie, koniecznie zmobilizujmy się do treningu minimum 2-3 miesiące przed wyjazdem na narty czy deskę!

Jak często powinniśmy trenować?
Oczywiście im częściej, tym lepiej, ale minimum to 2-3 razy w tygodniu po 45-60 min. Obecnie zalecaną przez trenerów dawką ruchu jest trening 6-7 razy w tygodniu po 45-60 min. Osoby trenujące regularnie mogą stopniowo zwiększać liczbę i częstotliwość treningów.

Pamiętajmy o systematyczności! Najlepiej wyznaczyć sobie określone dni i godziny, których ściśle będziemy przestrzegać. To pomoże organizmowi osiągnąć równowagę, dzięki czemu z każdym treningiem będzie łatwiej i przyjemniej ćwiczyć.

[-------]

rowerekJak i gdzie ćwiczyć?
Dla ogólnego przygotowania polecane są praktycznie wszystkie formy ruchu: rower, bieganie, aerobik, pływanie, gry zespołowe czy szybki marsz (np. nordic walking)
Można też do wyjazdu przygotować się w domu, ale to wymaga dużej samodyscypliny (a tej nam zwykle brakuje).

Jeśli chcemy podejść profesjonalnie do sprawy, to zdecydowanie sugerujemy wizyty w klubie fitness.

Ćwiczenia wykonywane na zajęciach fitness typu squat(przysiad), wypad, pliée(przy tym ćwiczeniu głównie pracuje wewnętrzna strona uda) angażują wiele partii mięśniowych nóg i pośladków jednocześnie, dzięki czemu są bardzo efektywne. Jednak przy ich wykonywaniu bardzo ważna jest technika(kolano musi znajdować się nad stawem skokowym), dlatego najlepiej wykonywać je pod okiem instruktora, który zadba o bezpieczeństwo i skuteczność.

Trening na siłowni
Na siłowni, poćwiczymy na specjalistycznych maszynach, które zaangażują mięśnie pracujące podczas jazdy na nartach czy desce. Nie musimy się zastanawiać co robić, ile i jak, bo z pomocą przyjdzie nam wykwalifikowany trener. W treningu narciarskim podstawowym urządzeniem jest tzw. „suwnica”, na której w pozycji leżącej lub siedzącej wykonujemy przysiady z dobranym dla nas obciążeniem pod odpowiednim kątem w stawie kolanowym.

Oprócz tego przydadzą nam się maszyny „aerobowe” takie jak: bieżnie, rowerki, eliptyki, ponieważ na nich będziemy pracować nad naszą kondycją.

[-------]

siłowniaTrening na sali fitness
Na sali fitness warto wybrać formy, które pozwolą zbudować kondycję i wzmocnić przede wszystkim nogi i ręce.

Szczególnie polecamy TBC- trening ogólnorozwojowy, budujący kondycję, wzmacniający zarówno dolne partie jak i mięśnie rąk, barków, ramion. W niektórych klubach możemy spotkać specjalnie zajęcia Ski Class, oparte są one jednak na tych samych założeniach, co TBC.

ABT, to zajęcia, na których ćwiczymy mięśnie ud, pośladków i brzucha, a na Pupomanii skupiamy się na partiach mięśniowych od pasa w dół..
Power bar , TBC , indoor cycling i nordic walking to formy, na których zrealizują się także panowie!

Power bar to ogólnorozwojowy trening ze sztangą. Indoor cycling to zajęcia na rowerach stacjonarnych spalające tkankę tłuszczową, budujące kondycję, a jednocześnie rozwijające m.in. mięśnie pośladków i nóg. Osoby lubiące zajęcia na świeżym powietrzu mogą wybrać nordic walking - spacer ze specjalnymi kijkami. Budowa kondycji, praca nóg i rąk to główne zalety tej formy ruchu.

Jak wybrać klub fitness?
Warto, aby klub oferował szeroki zakres usług, czyli zarówno bogatą ofertę form fitness jak i dobrze wyposażoną siłownię. Zwróćmy uwagę czy na siłowni możemy liczyć na pomoc profesjonalnego trenera, a na Sali fitness doświadczonego instruktora. Przecież liczy się nasze zdrowie oraz efekty- a uzyskamy je pod okiem profesjonalisty, który zadba o skuteczność treningu. Już dziś zrób pierwszy krok i odwiedź fitness klub, ponieważ sezon narciarski zbliża się wielkimi krokami.

[TUBANNER]

Wiedzą do artykułu podzielili się instruktorzy i trenerzy Sieci Fitness Klubów ZDROFIT w Warszawie i Legionowie

 

inne artykuły z działu:
Filmy Instruktażowe
Zobacz Prognoze Pogody
Pogoda w Zakopanem
Ośrodki Narciarskie
Szczęśliwice, Warszawa, mazowieckie
Dla początkujących i zaawansowanych - Górka Szczęśliwicka zaprasza amatorów narciarstwa
Soszów (śląskie, Wisła)
Stacja Narciarska Soszów w Wiśle to ośrodek narciarski położony w pobliżu Wisły (w prostej linii ok. 4 km na zachód od centrum miasta) w Beskidzie Śląskim na północno-wschodnim zboczu Soszowa Wielkiego (886 m n.p.m).

Copyright © 2013 serwis : narta.pl Projekt i wykonanie: Interactive Fit.pl